Ander
Tekste: Psalm 29:
Handelinge 8:1-25; Lukas 3:15-17,21-24
Jesaja
43:1-7 vorm deel van 'n groter eenheid (42:14-44:23), wat uit verskillende
onderafdelings bestaan. Jesaja 42:18-25, 'n dispuutrede, bied die nodige
verstaanshorison vir ons teks. Hier
maak die profeet dit duidelik dat Israel se toestand aan hulself te wyte
is. Jahwe is nie doof of blind nie,
maar húlle is. Jahwe spreek hier sy
radeloosheid uit oor hulle geestelike ongehoorsaamheid (vgl. ook 6:9-10; 32:5;
35:5; 43:8) en onsensitiwiteit. Dit het
gemaak dat sy toorn teen hulle ontbrand het en dat Hy hulle oorgegee het aan
die vernietiging en geweld van oorlog (25).
Die ‘maar
nou’ (wecattă) van Jesaja 43:1 dui 'n onbegryplike keerpunt en
wending aan in Israel se geskiedenis.
Dit is 'n wending wat God self inisiëer. Dit dui die einde aan van oordeel en vernietiging en die begin
van 'n wonderbaarlike bevryding deur God bewerk, asook 'n intieme gemeenskap
met Hom. Goddelike oordeel (vgl. ook
54:9) gaan plek maak vir Goddelike liefde.
God gaan in belang van sy volk ingryp en hulle van hulle onderdrukkers
en ballingskap verlos. Die verlossing
word in skeppingsterme beskryf:
‘geskep’, ‘gevorm’, ‘gemaak’.
Die vuur van oordeel wat hulle gebrand het (42:25), sal hulle nie meer brand
nie (43:2). Nie omdat hulle iets
besonders gedoen het, berou het oor hulle sondes of selfs meer sensitief of
gehoorsaam geword het nie. Jesaja wou
bloot hiermee die twyfelende volk gerusstel dat God se oordeel en straf nie
hulle uitverkiesing en God se liefdevolle versorging kanselleer nie. Ons het hier amper met 'n nuwe openbaring
van God te doen waardeur die volk opnuut die dieptes van God se trou en liefde
vir hulle onder sy oordeel in Babilon ontdek.
Daar is
twee soorte heilsorakels: die
heilsbelofte en die heilsaankondiging. Jesaja 43:1-7 is 'n heilsbelofte. Dit vorm 'n hegte eenheid wat struktureel
soos volg voorgestel kan word:
a. Die adres: “…wat jou geskep het, Jakob, wat jou gevorm
het, Israel” (1a);
b. Die versekering
van die heil: “Moenie bang wees
nie” (1b, 5a). Met hierdie gerusstellende woorde wil die
profeet hulle verseker dat hulle smeekbedes verhoor sal word. Hierdie woorde dra gesag, want dit word hier
in die mond van die Here gelę.
c. Die rede
vir die heil: Die Here bevestig sy voorneme om te help
deur die gemeente te wys op die besondere verhouding tussen Hom en hulle (‘jy
is Myne’, ‘Ek is die Here jou God’,
‘jou Redder’, ‘Omdat jy vir my kosbaar is, omdat Ek jou hoog ag en jou
liefhet…’) om hulle so te verseker van sy teenwoordigheid. Die woordjie ‘want’ word ook hier gebruik om
die rede vir die hulpverlening uit te druk:
“Wees nie bevrees nie, want Ek
het jou verlos” (1a); “Wees nie bevrees
nie, want Ek is met jou” (43:5)
(OAV).
d. Die gevolg
van God se heilshandeling: As die volk teenspoed, verliese en tragedies
beleef, kan hulle reken op die Here se teenwoordigheid (2). Hy is so lief vir Israel, sy uitverkore
volk, dat Hy ander volkere in ruil vir hulle lewe sal gee (4a). Daarom
sal Hy self beskik dat Israel, wat deur die volkere geroof is, vrygelaat sal word sodat hulle na hulle eie
land kan terugkeer (5b-6).
e. Die doel
van God se heilsaankondiging: Dit
alles doen God tot die eer van sy Naam, want Israel dra sy Naam (7).
Vir
Deutero-Jesaja is die skepping van die węreld en die verlossing van Israel
dieselfde handeling van God. Wat in die
oertyd gebeur het en wat ‘nou’ plaasvind, het uit dieselfde heilswil van God
ontstaan. Daarom koppel hy skepping en
verlossing in vers 1 en 7. Dit verklaar
waarom die Skeppergod in vers 1 sę: “Ek
verlos jou, Ek het jou op jou naam geroep”.
Die Skeppergod wat die geskiedenis betree het, met sy volk 'n verhouding
ontwikkel het en hulle gebrokenheid genees het, sal deur 'n nuwe skeppingsdaad
die ballinge verlos, sodat hulle Hom kan eer (7).
Die
versekering van die heil geskied in die woorde van die tipiese teofanieformule
(‘Moenie bang wees nie’) om alle vrese totaal te besweer. Daarmee is die diepste nood van die ballinge
aangespreek. Al sou teenspoed en rampe
hulle tref, sou dit nie vir ewig hulle lot wees nie, want in God se węreld het
die noodlot nooit die laaste sę nie.
Die profeet
noem drie redes vir heil: beskerming en
bewaring in geval van teenspoed en onheil (2); die prysgawe van ander nasies om
hulle lewe te spaar (4b) en die terugbring van die Jode in diaspora
(5b-6). Dit is drie heilsbeloftes
waarop die volk kon reken, veral met betrekking tot die ballingskap. Die beelde van water (2) roep herinneringe
op van die uittog uit Egipte. ‘Water’,
‘riviere’, ‘vuur’ en ‘brand’ simboliseer die nood en bedreiginge van elke
dag, maar ook die oordeel en straf van
God. Die ruiltransaksies waarna verse
3b en 4b verwys sinspeel op die feit dat God die Heer van die geskiedenis
is. Die ‘losprys’ (kőfčr) in vers 3b
verwys na die familiereg waarvolgens iemand wat weens skuld as slaaf verkoop
is, terug gekoop kon word. Die losprys
wat Jahwe moes betaal om sy slawevolk te bevry, was om die mag van Babilon te
breek.
Die ou volk
wat in ballingskap gewonder het oor God se verdere betrokkenheid in hulle
geskiedenis, wat gewonder het of Hy hom nie aan hulle onttrek het nie (49:14;
40:27) word hier gerusgestel. Hulle is
nog steeds sy volk (1b, 3a, 6b). Sy verbondsverpligtinge teenoor hulle geld nog
altyd (vgl. ook 54:7-8). Teenspoed en
rampe sal daar altyd wees, maar hulle kan altyd reken op die sorgende en
beskermende teenwoordigheid (2; 52:12) van
Hom as die Heer van die natuur (2a en 2b) en die geskiedenis (3-4;
5b-6). Die geheim agter al die heilsbeloftes lę in Jahwe se onbegryplike liefde
vir Israel (4a).
Die
uitsluitlike doel waarom God Israel geskep (‘gevorm’, ‘geskep’, ‘gemaak’) en
verkies het as sy volk is om Hom deur hulle te verheerlik (7). Hulle kan Hom
slegs verheerlik as Hy hulle uit ballingskap bevry en hulle reinig. Daarom kan God hulle nie in ballingskap los
nie, want hulle dra sy naam.
Aan die
eenkant lyk dit asof al die perfekta in Jesaja 43:1-7 voor die handliggend,
duidelik en verstaanbaar is. Maklik om
toe te pas en vir vandag te aktualiseer. Om egter ons teks los te lees van sy
wyere konteks, Jesaja 42:18-25 met sy oordeelsaankondiginge oor die volk, sou
die gevaar inhou dat dit net as 'n klomp heilsbeloftes verstaan word. Dit sou die ware bedoeling van die teks
verwring. Aan die anderkant is daar verskeie aspekte in die teks wat buite ons
verwysingsraamwerk lę en wat nie meer op ons van toepassing is nie. Dit maak weer dat die toepassing van die
teks nie so eenvoudig is nie.
Die moderne
mense se ballingskap lę op twee vlakke: 'n meer persoonlike en individuele vlak
en 'n strukturele vlak. Ons ballingskap
op 'n persoonlike vlak lę in ons eensaamheid, ons isolasie, asook ons
geestelike vereensaming. In vers 1b se
roepe by die naam en ook in 7a se ‘elkeen’ kom daar iets van hierdie
individualisering in ons teks na vore.
Ons ballingskap op individuele vlak hang ten nouste saam met die op
strukturele vlak in dié sin dat dit juis politieke en ekonomiese strukture en
magte en kragte is wat ons in situasies laat beland waar ons vereensaam en
geďsoleerd raak. Ons moderne węreld
wemel nog steeds van diktators en outokrate wat politieke stelsels en strukture
skep waarin daar geen vryheid en geen menseregte erken word nie. Stelsels waar
miljoene mense verdruk en onderdruk word. Ekonomiese magte en kragte soos
Marxisme en kapitalisme maak vandag dat
miljoene mense in armoede gedompel word, krepeer en geen menswaardige bestaan
kan voer nie. W. Breuggemann sę: soos in die ballingskap beleef mense net twee
werklikhede (węrelde): die dominansie
van die Babelse verdrukker en die smart van Jerusalem. Die lewe is vasgevang tussen twee
werklikhede: smart en onderwerping,
verlatenheid en dominansie. Daar blyk
geen ander werklikheid te wees nie. So 'n situasie skep bewustelik of
onbewustelik diepe angs en vrees by ons.
Vrees is ons diepste nood. Die
heilsbelofte "Moenie bang wees nie" (1b, 5a), die diepste gerusstelling
van die evangelie, spreek juis ons diepste vrese, isolasie, eensaamheid,
verlatenheid aan.
God se swye
tydens Israel se ballingskap was verdrukkend.
In die heilsbelofte van Jesaja 43:1-7 is Hy weer terug in die
gesprek. Die gesprek oor sy ingrype,
redding en transformasie. Hierdie gesprek is lewegewend in die sin dat dit hul
ballingskap, slawerny, eensaamheid, vrees, angs en dood vernietig.
W.Breuggemann sę deur die gesprek skuif Hy die gordyn oop op 'n verbeeldingryke
węreld gegrond op die nuus van 'n God wat handel, praat, leef, sorg en bevry
tot anderkant ons nagmerrie-gestruktureerde węreld, anderkant konformiteit, wat
voorgee om sekuriteit te bied, anderkant ons eensaamheid, wat 'n vervalsing van
onsself is sonder egtheid of waarde. Dit sou egter nie kon gebeur het as Israel
nie in hulle nood tot God geroep het nie.
Die heilsorakel, sę W. Brueggemann, is 'n direkte antwoord op die
klaaglied van die volk oor hul situasie.
God se antwoord op die volk se noodroep kom in die vorm van 'n
heilsbelofte (verlossingsorakel), wat hulle bevry van die verdrukking van die
ballingskap. God verseker hierdie
bevreesde volk dat Hy op beslissende en betroubare wyse handel. Volgens die werkwoorde het Hy alreeds
gehandel om hulle situasie te verander. Hierdie heilsbelofte verklaar en
verkondig God se soewereiniteit oor alle situasies wat buite beheer skyn te
wees. Hierdie profesie verseker dat God
self regeer en in beheer is van situasies wat beleef word as chaos, ballingskap
en dood. Israel se noodroep het hierdie aangrypende heilsbelofte moontlik
gemaak. Sonder hierdie heilsbelofte
treur ons moedverlore en onveranderd in ons swye, verstaan ons nie wat met ons
gebeur nie, want ons verstaan nie dat ons moet praat en luister en antwoord om
te kan lewe nie. Wanneer die profesie
van Jesaja 43:1-7 oor God se trou, soewereiniteit en teenwoordigheid weer weerklink, verander die węreld. Die probleem is egter
dat die moderne mens dink dat God swygend buite sy leefwęreld verban is, dat hy
'n bevryde, selfstandige en outonome mens is.
Hy vergeet dat hy geskep is om in gemeenskap met God te lewe. Daarom swyg hy voor God. Hierdie swye lei tot vervreemding, isolasie,
vereensaming en woede.
Een van die
kenmerke van Deutero-Jesaja is dat hy skepping en verlossing aan mekaar
knoop. Sy heilstoesegginge begrond hy
in God se skeppingshandelinge. Die
belydenis dat God die Skepper van die
węreld is, is deel van die himniese godsdienstige oorleweringe. In Jesaja 40:28 knoop Deutero-Jesaja direk
by hierdie tradisie aan: "Weet jy
dan nie, het jy nog nie gehoor nie? Die
Here is die ewige God, Skepper van die hele aarde" (Jes 40:28). Op grond van hierdie bekende belydenis kon
hy sy verdere heilstoesegginge begrond, naamlik dat Jahwe in die toekoms ook
helpend en reddend met sy volk sal handel.
Sy argument was eenvoudig maar oortuigend: Sal die God wat die węreld geskep het nie in staat wees om sy volk uit die slawerny van
ballingskap te bevry en aan hulle 'n nuwe toekoms te bied nie?
Burger (Woord teen die lig, Bd. I/5) verwys na
twee baie bruikbare preke. Haarbeck
gaan in sy preek van 'n driedeling uit: angs, troos en hoop. Wolff maak ook baie gebruik van die troos en
gerusstelling wat die heilsindikatiewe bied.
Hy begin sy preek deur die angs en nood van die moderne mens te
aktualiseer. In die res van die preek
verduidelik hy die perfekta en die nominaalsinne om aan te dui dat God die
Subjek en Hooffiguur is wat al ons vrese besweer, wat ons beskerm en bewaar.
1. By die wending van die jaar sit ons
almal met 'n klomp vrese, angs en twyfel.
Dit is gewoonlik vrese en twyfel rondom ons daaglikse bestaan, ons
lewensonderhoud, ons gesondheid, ons finansies, die politiek en ekonomie van
die dag, die aardse bedreiginge. Ons
vrese op oujaarsaand lę rondom vrae soos:
Gaan ek vanjaar my werk of plaas behou?
Gaan ek hierdie droogte oorleef?
Gaan ek nie vanjaar weer 'n misoes hę nie? Hoe lank gaan ek nog veilig wees op hierdie plaas (stad, straat,
plakkerskamp)? Gaan my gesondheid
hou? Gaan ek my finansiële verpligtinge
vanjaar kan nakom met die dalende rentekoers?
Wat gaan my kinders na skool/kollege/universiteit doen? Wat gaan van my
kinders word as hulle nie werk kry nie? As gevolg van die onsekere van die nuwe
jaar boesem al hierdie dinge vrees en angs in.
Ons vrese
en bedreiginge vandag hang ook saam met die feit dat ons deel is van 'n
materialisties-georiënteerde samelewing waarin mense al hoe meer alleen,
vereensaam, bedreig, verstoot, verlate en vervreemd van mekaar raak. Mense voel al hoe meer bedreig, verstote en
verlate in hierdie samelewing, omdat hier al hoe minder plek en tyd is vir
medemenslikheid en gemeenskap. Die
‘ratrace' na ‘bigger and better’ en die geweldige kompetisie om so vinnig
moontlik die boonste sport in die lewe te bereik, laat net nie daarvoor ruimte
nie. Hier is dit 'n kwessie van ‘adapt
or die’. Die wat nie kan presteer,
produseer, vorder, vooruitgaan, hoë hoogtes bereik, die leër tot bo-uit klim
nie, het nie plek in so 'n samelewing nie.
Ons vrese,
angste, node en bedreiginge kan ook vandag (afhangend van waar ons woon, leef
en werk) te wyte wees aan die politieke en ekonomiese strukture waaraan ons
elke dag onderworpe is en wat ons lewe en die kwaliteit van ons lewens bepaal.
Miljoene mense oor die węreld bevind hulle vandag in lande en situasies waar
hulle geen politieke regte of menseregte geniet nie. Wet en orde bestaan nie en
die staat blyk geensins besorg te wees oor die veiligheid en geluk van sy
burgers nie. Die burgery word
gedomineer deur 'n gevoellose politieke mag wat maak dat hulle dag na dag vir
hulle lewens vrees. Ander mense se
nood, bedreiging en vrees hang weer saam met ekonomiese magte en kragte soos
Marxisme of kapitalisme wat maak dat
hulle geen menswaardige bestaan kan maak en nooit enige sekuriteit rondom geld
of besittings kan hę nie. Hulle lewe is
vasgevang in 'n daaglikse stryd en worsteling om huid en haard aan mekaar te
hou en net te oorleef.
Deel van
die moderne mensdom se ballingskap lę ook meer op 'n individuele vlak in sy
geestelike nood. Ons gaan dikwels van die veronderstelling uit dat God die
swygende is wat buite ons leefwęreld verban is. Onsself is selfstandig en outonoom en kan buite die gemeenskap
met God oorleef. Hoe meer ons sonder God en sy gemeenskap probeer leef,
hoe meer kwyn ons weg, hoe meer raak ons vervreem en vereensaam. Later tree woede in. Dan begin ons soos die
ballinge te wonder en te twyfel oor God se betrokkenheid in ons lewens. Ons doofheid en blindheid vir God, ons
onsensitiwiteit en ongehoorsaamheid ,
maak dat ons wonder oor sy almag en sorg. Ons twyfel of Hy nog in beheer is van hierdie węreld. Ons twyfel of God nog regtig vir ons omgee.
Ons wonder of God nie dalk van ons vergeet het en sy rug op ons gekeer het
nie. Ons wonder of Hy ons nie aan die
genade van die verdrukkende magte en kragte oorgelaat het nie. Soos die
ballinge destyds sę ons ook: "Die
Here sien nie raak wat van my word nie" (Jes 40:27).
2. As 'n kind baie ontsteld en bekommerd
is, neem die pa hom gewoonlik styf in sy arms en vertroos hom min of meer met
woorde soos: "Moenie bekommerd
wees nie. Pappa is hier. Alles is reg". Dit is wat God ook in
ons teks kom doen en sę vir ons wat deur ons ballingskap bedreig word en vol
vrees en kommer is. Vir ons wat so twyfel aan sy liefde, sorg en betrokkenheid
in ons lewens en situasie, kom sę Hy eerstens:
Julle is nog steeds my uitverkore volk wat Ek van die eindes van die
aarde af geroep het. "Ek het jou
by jou naam geroep, jy is Myne" (1b).
"Ek is die Here jou God", ‘jou Redder’. My verbond met jou staan nog steeds
vas. Ek het My nie aan jou onttrek
nie. Ek het jou nie die rug toe gekeer nie.
Jy is nie alleen en versaak nie.
"Ek is by jou" (2a, 5a).
3. Soms is dit vir ons baie moeilik om
sulke beloftes te glo. Ons word mos so
vasgevang in die harde werklikheid van elke dag dat ons net twee węrelde
beleef: die ballingskap van politieke
magte en kragte wat ons lewe domineer en die ballingskap van ons swaarkry en
lyding; die ballingskap van ekonomiese
werklikhede wat ons laat ly en die ballingskap van ons eie worsteling om te
oorleef; die ballingskap as gevolg van
'n materialistiese dominansie en ons eie ballingskap van bedreigdheid, vrees en
vereensaming. Kyk ons egter deur die bril van die heilsgeskiedenis na die
verhale van die uittog, die ballingskap, die kruis en opstanding van
Christus, na God wat die farao by die
Rooisee oorwin (Eks 11:30-31), Daniël wat vreesloos voor Nebukadnesar staan
(Dan 3:1-30), Jesus voor Pilatus (Joh
18:33-19:16), Paulus voor Agrippa (Hand 26:1-32), skuif God vir ons die gordyn
oop op 'n verbeeldingryke derde werklikheid (lees ‘węreld’) oop. 'n Węreld wat koninkryke verstom het,
vryheid, hoop en moed aan 'n mismoedige volk gegee het. 'n Węreld waarin Israel en ons nie aan Babel
en sy dominansie behoort nie, maar aan 'n ander mag en lojaliteit wat Babel
vernietig. God nooi ons in ons teks na
hierdie derde węreld. 'n Węreld wat nie
gedomineer word deur verdrukkende strukture en stelsels nie, 'n węreld sonder
smart en lyding, 'n węreld waar jy onder die heerskappy leef van 'n God wat
bevry, regeer, sorg, bewaar, beskerm, alomteenwoordig is. 'n Węreld waarin jy nie hoef te vrees nie,
te konformeer nie, hoef te vereensaam nie, maar waar jy kan tuis wees. Hierdie derde węreld klink miskien
verbeeldingryk, maar dit is gegrond op 'n God wat hoor, praat, belowe; wat trou is, ingryp, handel, bevry van
slawerny en ballingskap.
4. Dit beteken nou nie dat ons nie in die
nuwe jaar ook maar rampe en teenspoede sal beleef nie. Natuurlik sal ons, want ons leef in 'n
gebroke werklikheid. Wat ons egter kan
weet en waarvan ons seker kan wees, is dat ons in alle bedreiginge, in alle
gevaar en nood, in alle rampe kan reken op die Here se teenwoordigheid, sorg en
bewaring. Soos wat Hy met die ou volk
voor die aanstormende Egiptenare deur die Rooi See heen getrek het, sal Hy in
die nuwe jaar met ons wees. Daarom dat
Hy in vers 2 belowe: "As jy deur
water moet gaan, is Ek by jou, deur riviere, hulle sal jou nie wegspoel nie; as
jy deur vuur moet gaan, sal dit jou nie skroei nie, die vlamme sal jou nie
brand nie."
5. As ons nog aan al hierdie wonderlike
beloftes twyfel, is dit belangrik dat ons na die God gaan kyk wat hierdie
beloftes gemaak het. Die God wat
hierdie beloftes gemaak het, kan dit gestand doen, want Hy is die Heer van die
geskiedenis en die natuur. Hy kan die
waters van die Rooi See en die Jordaan beveel dat dit moet oopgaan om sy volk
te laat deurtrek, en hulle gehoorsaam Hom. Hy kan volkere en nasies laat val en
opstaan om sy volk uit ballingskap te bevry.
Jesaja 43 wil nie net sę dat Hy sy kerk kan help nie, maar dat Hy ook
kragtens sy verbond verplig is om ons te help.
Hy moet help, want so was sy verbondsooreenkoms met ons. Daartoe het Hy homself verbind. God help ons egter nie omdat Hy moet en
verplig is daartoe nie, maar omdat ons kosbaar is in sy oë en omdat Hy ons
liefhet. (4a). Dit is die hele geheim
agter die boodskap van Jesaja 43:1-7.
Dit is die ongelooflike evangelie van Jesaja, dat God nadat sy volk
ander gode bo Hom lief gekry het en in sonde geval het, steeds vir hulle lief
gebly het! Dit is nie net God se trou
wat Hom aan Israel gebind het nie, maar sy liefde. Hierdie liefde het ons op sy duidelikste aan 'n kruishout op
Golgota gesien. Daar het God sy Seun vir ons laat hang, omdat Hy ons so
liefhet.
6. In al God se heilsbeloftes, liefde, sorg, beskerming en bevryding gaan dit om sy eer en verheerliking. Hy het ons immers geskep en uitverkies vir sy eer. Sy Naam is aan ons name verbind. Wat dus met ons gebeur, gebeur ook met Hom. As ons dus in ballingskap verval, bevry hy ons sodat ons kan leef tot die eer van sy Naam en sy getuies op aarde kan wees. Mag God ons hiertoe help in die nuwe jaar!