Ander tekste: Am 5:18-24; Ps 78:1-7; I Tess 4:13-18; Matt 25:1-13
Vir 'n uitvoeriger uiteensetting van die agtergrond van Josua, sien die
vorige week oor Josua 3. In die opbou van die boek as geheel, is Jos 22-24 die
afsluitingsgedeelte; die gemene deler in hierdie hoofstukke is die verbond wat
van Israel se kant af nagekom (moet) word. Die Verbondsgod gee aan hulle die
land (Jos 1-12), wat hulle onder mekaar verdeel (Jos 13-21). Van hulle kant is
Israel verplig om die verbond na te kom (Jos 22-24), omdat die Here van sy kant
al sy beloftes nagekom het (22:45; 23:14). Jos 22 vertel van hoe die stamme oos
van die Jordaan die versekering wou gee en hê dat hulle deel van die
verbondsvolk sal bly; in Jos 23 hou Josua die seëninge en vervloekinge van die
verbond aan die volk voor. Jos 24 handel oor Israel se keuse om God se verbond
te hou.
Josua 24:1-28 vorm 'n geheel. Vers 4-13 en 26-28 kan dus in die prediking
nie heeltemal buite rekening gelaat word nie. Die opbou lyk so: Vers 1 gee die
agtergrond: die byeenkoms is te Sigem (vgl v 25). Sigem word genoem in die
grensbeskrywing en aanwysing van die asielstede en Levietestede (17:7, 20:7,
21:21). Dit is 'n antieke heiligdom, waar Abraham 'n visioen gehad het (Gen
12:6), en Jakob 'n stuk grond gekoop het (Gen 33:19). Hier is die ouderlinge,
regters, ampsdraers en God by monde van Josua teenwoordig.
Vers 2-15: Josua voer 'n profetiese woord ("So sê die Here...): Hy roep eerstens die heilsgeskiedenis op
[2-13]: die Here het deurentyd Israel se heil bewerk [let op die taal van die
Heilige Oorlog deurgaans], deur Abraham en die aartsvaders te roep uit
afgodediens (2-4), Israel te red uit Egipte deur die Rietsee heen (5-7), hulle
oorwinning gegee oor die Amoriete en Balak die Moabiet (8-10), hulle oor die
Jordaan gelei en oorwinning gegee oor die sewetal vyandelike volke van die land
(11-12), en aan hulle die land, stede, wingerde en olyfboorde gegee waarvoor hulle
nie gewerk het nie (13).
Dan roep Josua die volk op tot verbondslojaliteit en -toewyding teenoor
die Here alleen (14-15). Die volk moet die Here volkome dien (tamim = die
kultiese term vir die volmaakte offerdier; die etiese term vir egtheid,
opregtheid (van hart)), en in waarheid, getrouheid, toewyding ('emet).
Dieselfde soort respons word van hulle verwag as wat God aan hulle getoon het.
Die implikasie word uitgespel: Israel moet weier om hulle eie geskiedenis van
afgodery (voor Abraham en in Egipte) te herhaal. Israel word egter nie gedreig
nie; hulle is vry om - in die lig van die heilsgeskiedenis wat aan hulle
voorgehou is - te KIES (15). Dis blykbaar in die aard van God se verbond dat
die bondgenoot verplig is tot gehoorsaamheid, maar tog 'n vrye keuse het om die
verbond te verbreek - en die gevolge te dra. Israel se keuse is egter nie in
isolasie nie - Josua het klaar gekies: hy en sy huis (familie) sal die Here
dien. Hy lei die keuse.
Die volk respondeer positief, in die lig van die Here se heilsdade aan
hulle (sy uitredding, beskerming, verdrywing van vyande) (16-18). Hulle bely
"die Here.. is ons God". Dis
egter asof Israel se keuse te vinnig gemaak is na Josua se sin. Hy begin weer
'n ronde (19-21), konfronteer hulle met die heiligheid van God en die vloek van
verbondsverbreking (19-20). Jahwe se heiligheid vereis dat hulle Hom met
algehele toewyding dien. Dit is menslik onmoontlik. Die volk antwoord egter
weer positief (21).
Hierop volg 'n derde, finale dialoog tussen Josua en volk (22-24). Die
volk is bereid om die konsekwensies van hulle belofte - en die verbreking
daarvan - te dra. Hulle beloof om die Here te dien en na Hom te luister. Hierop
word die verbond gesluit (25-27). Die klip onder die boom in Sigem, deur Josua
opgerig, is die teken en getuie van die verbond - 'n getuie wat uiteindelik ook
teen hulle kan getuig.
Dis asof die Here dit nie genoeg kan sê nie: Ons leef uit sy genade
alleen. Dis die een gedagte wat dwarsdeur die boek Josua herhaal: die Here stry
die stryd vir sy mense; Hy behaal die oorwinning; Hy gee die land vir hulle (as
sy erfdeel!). Nog sopas het Hy in 22:45 en weer in 23:14 by monde van Josua
gesê: Hy het al sy beloftes aan die vaders waargemaak; nie een daarvan het Hy
nie nagekom nie. Die hele Josua-verhaal spel dit uit: God se mense leef uit die
Here se hand. Alles kom van Hom; ons kan daartoe absoluut niks bydra nie.
("Josua" beteken "Die Here verlos") Ons leef uit sy genade
alleen, Hy is die Een wat ons verlos en alles gee wat goed is. Dis die storie
wat Josua vertel wanneer hy by Tera en Abraham begin en by die gemeente se
blyplekke en kos in hulle borde eindig (2-13).
Na die uitroepteken van God se genade is daar egter skielik hier aan die
einde die groot vraagteken: Wat nou vorentoe? Josua is een van die dae nie meer
daar nie. Wat gaan die volk dan met God se genade(verbond) maak? Sal hulle
verstaan wat God se genade van hulle vra (of beter: impliseer, meebring)?
Die drie rondtes gesprekke tussen Josua en die volk (2-18; 19-21; 22-24)
is 'n strydgesprek. Josua sê dié een ding: ek en my huis het klaar vir die Here
gekies. Nou moet julle kies tussen die Here en die gode. Julle kan nie God en
Mammon dien nie. Want die Here vereis dat julle Hom voluit, kompromieloos,
toegewyd, enduit, dien. En julle gaan dit nie regkry om die Here so te dien
nie. Die teken van sy verbond (die klip onder die boom by Sigem) gaan eendag
teen julle getuig. Israel, julle het 'n vrye keuse, maar julle gaan op die ou
end teen die Here kies.
Maar Israel sê: Josua, jy is verkeerd. Ons kies die Here; ons sal Hom nie
minder goed dien as jy en jou huis nie. Ons weet mos baie goed watter pad die
Here met ons gestap het; dat ons ons hele lewe aan sy genade te danke het. Hoe
kan ons anders as om Hom voluit, enduit te dien? Rig maar hierdie klip op.
Skryf maar op. Ons sal by ons woord bly.
Wie was toe reg: Josua, of die volk? As ons verder lees in vers 31, lyk
dit of die volk woord gehou het. Danksy Josua, en geesgenote na hom - "wat
alles ervaar het wat die Here vir Israel gedoen het". Maar dan lees ons
die volgende boek in die reeks van die "vroeë profete" (die
Deuteronomistiese geskiedwerk), die boek Rigters.... en ons moet as volk van
die Here ons skuld maar net weer van vooraf bely. En om genade smeek. En as't
ware van voor af, opnuut, leer dat ons uit God se genade alleen leef.
Literatuur
Sien literatuurlys by Josua 3.