Ander tekste: Ps 78:1-4,
12-16; Fil 2:1-13; Matt 21:23-32
Childs bevraagteken
egter hierdie oppervlakkige lees van die teks.
Volgens hom is daar verskillende motiewe aanwesig in die verhaal. Daar is sprake van ’n konflik, die wonder van
watervoorsiening en murmurering.
Volgens Childs was die tradisie van hierdie motief die aanleiding tot
die stories oor die plekname en nie andersom nie. Die plekname het dus nie aanleiding tot die tradisie gegee nie.
b) Eksegete is dit eens dat ons hier met ’n
kombinasie van verskillende verhale te doen het. So byvoorbeeld sê Meyer dat dit sterk herinner aan die verhaal
van Mara (15:22-27). By hierdie
geleentheid vind daar ’n ernstige en verwytende gesprek tussen die volk en
Moses plaas. Dit lei daartoe dat Moses
hom tot die Here wend. Volgens Hyatt is
dit ’n kombinasie van twee verhale met dieselfde tema, maar met twee plekke wat
as gevolg daarvan ontstaan het.
Waarskynlik is dit variante van dieselfde gebeurtenis. Fensham sien die sentrale motief van Num 20
en Eks 17 in die sogenaamde ‘rib’ of
regstryd wat ontstaan het. Die
moontlikheid dat Moses gestenig kon word (wat in die wet vir bepaalde
oortredings voorgeskryf word) en die naam Meriba (wat afstam van die woord
‘rib’), bevestig Fensham se vermoede.
Veral Num 20:1-13 moet saam met hierdie gedeelte gelees word. Dat dit in die verhaal, van die kant van die
volke gesien, veral om verset gaan, is baie duidelik uit die
Numeri-verhaal: ‘Omdat die volk geen
drinkwater gehad het nie, het hulle saam teen Moses en Aäron rusie gemaak en
gesê: ‘As ons maar liewer ook omgekom het toe ons volksgenote deur die Here om
die lewe gebring is! … ‘Luister, julle wat julle teen die Here verset! Luister!
Moet ons vir julle water uit hierdie rots laat kom?’ (Num 20:2,3,10). Von Rad
sê dat ‘Massa and Meribah. . . imply that legal cases were investigated and
decided by ordeal there’.
Childs
som die samestelling van die verhaal raak op: ‘There is such a variety in the
Old Testament’s use of the Meribah tradition that one can suspect a complex
history of tradition lying behind the present narrative. Unfortunately the
evidence for tracing this development is no longer available, and one is left
with a variety of hypotheses which have little chance of being established or
disproved.’
c)
Oor die individuele verse kan die volgende
opmerkings gemaak word.
17:1: Die reis van die volk het ’n
spesifieke doel. Dit kan afgelei word
uit die woorde dat die volk uit die Sinwoestyn getrek het en ‘op bevel van die
Here van plek tot plek gegaan totdat hulle by Refidim kamp opgeslaan het.’ Oor waar Refidim geleë is, is daar geen
eenstemmigheid nie. Die kombinasie van die name Meriba en Kades, kom dikwels in
die Ou Testament voor (Num 27:14; Deut 32:51; Eseg 47:19; 48:28). Dit het daartoe gelei dat sommige geleerdes
Sinai-Horeb in die omgewing van Kades plaas.
’n Ekskursie oor hierdie saak kan deur belangstellendes in Hyatt se
kommentaar op Eks 19 gelees word.
17:2: Waarskynlik is die versoek van
die volk, dat Moses vir hulle water moes gee, deur ’n segsman oorgedra. Dit was die gebruik dat die gesinshoof so
iets sou doen. Dat daar ’n mate van
identifisering tussen Moses en God se gesag is, is reeds uit Eks 14:31
duidelik: ‘Toe Israel sien hoe kragtig die Here teen Egipte opgetree het, is
hulle met ontsag vir Hom vervul. Hulle het in die Here geglo en ook in Moses,
sy dienaar.’ Ook hier is dit duidelik
dat die verset teen Moses ten diepste ’n verset teen God is. Moses se
waarskuwing dat hulle die Here se geduld op die proef stel is een van die
uitstaande kenmerke van die se volk gedrag tydens die uit- en woestyntog
(Hyatt). Dikwels gaan dit oor kos en
water. Lester Meyer is van mening dat
die daar ’n paar verskillende verklarings vir die betekenis van kos in die
woestyn in die Eksodusboek na vore kom.
In die eerste plek is dit ’n toets vir die volk. In Eks 16:4 sê die Here: ‘Let nou mooi op.
Ek sal elke keer vir julle kos uit die hemel laat reën. Dan moet die volk elke
dag gaan en dié dag se voorraad optel. So sal Ek toets of hulle my opdrag wil
nakom of nie.’ Wanneer die Here dan in
die behoeftes van die volk voorsien het, word die volk ook opgeroep (op grond
van die indikatief van God se sorg), om getrou te wees aan God: ‘Moses het die
Here aangeroep, en die Here het hom ’n stuk hout gewys. Hy het dit toe in die
water gegooi, en die water het soet geword. Daar het die Here die volk op die
proef gestel en daar het Hy vir hulle ’n vaste reël neergelê. Hy het gesê: ‘Julle moet goed luister
na wat Ek, die Here julle God, sê! Julle moet doen wat reg is in my oë, gehoor
gee aan my gebooie en alles doen wat Ek vir julle voorskryf. Dan sal Ek geeneen
van die siektes waarmee Ek Egipte getref het, oor julle bring nie, want dit is
Ek, die Here, wat julle gesond hou’
(15:25,26). Tweedens gaan dit in die sogenaamde kosverhale oor die
openbaring van God se krag en heerlikheid. Toe sê Moses en Aäron vir al die
Israeliete: ‘Vanaand sal julle besef dat dit die Here is wat julle uit Egipte
bevry het, en môreoggend sal
julle sien hoe magtig die Here is. Hy het gehoor dat julle julle teen Hóm
verset. Dat julle julle teen óns verset, is niks nie’ (16:6,7). Laastens is die kosverhale ’n uitdrukking
van God se voorsienende sorg vir mense in ’n omgewing wat niks kan bied in
terme van lewensonderhoud nie (16:32).
17:3: Die verwyt van die volk was nie ongewoon
onder die nomadiese volkere nie.
Volgens Fensham kon die mense dit van die leier verwag om te weet waar
die waterputte en oasisse is van die gebied waardeur hulle trek. Die woorde van hierdie vers is ’n eggo van
Eks 16:3: ‘As ons maar liewer in Egipte omgekom het deur die hand van die Here
terwyl ons by die vleispotte kon sit en oorgenoeg kos kon hê om te eet! Nou het
julle ons laat wegtrek tot in hierdie woestyn om die hele volk van honger te
laat omkom.’
17:4: Moses se woorde in hierdie vers
dui twee dinge aan: enersyds sy
irritasie met die volk (‘Wat moet ek met hierdie volk aanvang’). Let daarop dat Moses nie praat van sy volk
of selfs die Here se volk nie, maar van ‘hierdie’ volk. Andersyds word sy vrees ten toon gestel
(‘Netnou gooi hulle my met klippe dood’).
Steniging was dikwels die uiting van wraak deur ’n menigte wat nie meer
beheer kon word nie. Soos in 1 Sam
30:6, waar Dawid in sy nood na die Here geroep het omdat die manne daaraan
gedink om hom met klippe dood te gooi omdat hulle ‘verbitterd’ was, roep Moses
hier om hulp.
17:5: Die opdrag van die Here om
‘voor die volk’ verby te loop, is ’n aanduiding dat Moses se vrees ongegrond
is. Dit beklemtoon ook die Here se
geduld met sy mense. Die leiers van
Israel moet as getuies saamgaan, want die volk moet besef dat hulle nie vir
Moses teengaan nie, maar die Here self.
Die opdrag aan Moses om die kierie/staf waarmee hy
op die Nyl geslaan het in die hand te neem, moes onmiddellik vrees by die volk
tot gevolg gehad het. Die rede is
eenvoudig: Moses se staf het die water
van die Nyl in bloed verander. Die
verwysing na die staf saam met die Nyl het die oordeel opgeroep. Uit die verhaal word dit egter duidelik dat
die Here, ten spyte van hulle doelbewuste verset teen sy Moses se gesag, die
staf as simbool van sy genade gebruik.
17:6 Die woorde ‘Ek sal daar reg voor jou op die
rots by Horeb staan’, is van groot betekenis. Die uitdrukking dui op ’n
teofanie of Godsverskyning tydens die verhaal van die volk se klag oor die
water. Hierdie woorde van die skrywer
is ’n doelbewuste teenstelling met die woorde wat die verset van die volk in
vers 7 opsom: ‘Is die Here by ons of nie?’
In die Numeri weergawe van die verhaal is dit nie net die leiers van die
volk wat getuies is die versorging deur die Here nie, maar die hele volk. Hoewel daar in hierdie verhaal nie uitgebrei
word op die teofanie nie, moet aanvaar word dat dit deel van hierdie verhaal
is.
In hierdie vers word die
alleenwerksaamheid van God beklemtoon.
Childs benadruk hierdie punt:
‘The whole point of the story turns on the gracious and surprising
provision of God who provided water for his people when none was
available.’ Die Joodse tradisie het die
idee begin ontwikkel dat die rots, met sy watervoorraad, die Israeliete op
hulle pad na die beloofde land gevolg het.
Waarskynlik verwys Paulus na hierdie tradisie in 1 Kor 10:4. Die
verwysing na Horeb is ietwat problematies, aangesien die heilige berg eers in
Eks 19 deur die volk bereik word.
Waarskynlik kon die skrywer homself nie indink dat God op ’n ander plek
as die heilige Horeb verskyn nie.
17:7: Hoewel die volk nie in hierdie
perikoop die vraag gevra het of die Here in hulle midde is of nie, word hierdie
dade van wantroue in en opstand teen Moses deur die gesien as die betwyfeling
van God se teenwoordigheid. In die name
van die plekke word die sonde van Israel reeds aangegee: ‘Moses calls it Massah
and Meribah, words meaning ‘proof’ (beproewing) and ‘contention’ (twis). This
is said to be ‘because of the faultfinding of the children of Israel, and
because they put the LORD to the proof by saying, ‘Is the LORD among us or
not’’ (Meyer).
1. Hoewel die
vraag: ‘Is die Here by ons of nie?’ nie
letterlik deur die volk gevra is nie, is dit duidelik dat die skrywer hulle
gesindheid hiermee opsom. Hierdie
gesindheid kan natuurlik vanuit ’n pastorale hoek bekyk word. Die opstand teen Moses en teen die Here was
inderdaad sonde, maar hierdie mense was dors.
Volgens Eks 15 het hulle drie dae in die woestyn rondgedwaal sonder om
water te kry. Toe hulle dit wel kry,
was dit bitter. Ja, die Here het ’n
wonderwerk gedoen en die water soet gemaak, maar die ervaring om dors te wees
word nie gou vergeet nie. Pastoraal
gesien kon die gesindheid van Moses dus seker bietjie mooier teenoor hulle gewees
het. Nou vra hy wat hy met ‘hierdie
volk’ moet doen en beskuldig hulle dat hulle die Here beproef.
Ons
interpretasie Moses se optrede kan goeie perspektiewe vir die prediking
open. Ons leef in ’n tyd waarin daar
maklik verskonings deur predikers uitgedink kan word waarom sonde in sy
kern nie aangespreek hoef te word
nie. Ek noem enkele voorbeelde. ’n Mens moet verstaan waarom mense soms
rassisties is … die lang toue en regstellende aksie en taxi’s en moorde op
plase en bomme maak dit nie maklik nie!
’n Mens moet verstaan hoekom sommige lidmate nog teen die eenheid van
die kerk gekant is … die gesindheid van sommige kerke, die agtergrond van
sommige belydenisse, die finansiële implikasies vir pensioenfondse van
predikante in sekere kerke, die feit dat lidmate oor ’n lang tyd deur die kerk
geleer is om te dink soos hulle dink, moet ons tog verstaan! ’n Mens moet verstaan dat mense deesdae
bekommerd is oor die toekoms…die rentekoerse en onstabiele ekonomiese markte,
werksonsekerheid en politieke onsekerheid maak dit nie maklik om die Here
sommer net vir alles te vertrou nie! ’n
Mens moet verstaan!
Maak
die begrip wat ons dikwels toon nie dalk die profetiese stem van die kerk stil
nie? Veroorsaak ons pastorale aanslag
nie dalk dat mense maar voortgaan met ’n lewe waarin die teenwoordigheid van
God verduister of selfs ontken word nie?
Is ons samelewing nie dalk die terrein van ’n moderne Massa en Meriba
weens die bitterheid, opstand en weerstand van mense wat doelbewus kies om nie
net uit God se genade te leef nie? In
sy boekie, Waar stond de kerk?, skryf Buskes oor die kerk se rol voor en
tydens die Tweede Wêreldoorlog in Nederland:
‘Indien die kerk haar aggressiewe karakter verloor, kom die aanval van
die kant van die wêreld. Indien die
kerk met haar verwagtinge nie die wêreld deurdring, dring die wêreld met sy
ideale die kerk binne. Die kerk groei
vas aan allerlei menslike, al te menslike ordeninge en belange.’
Buskes
sê dat die kerk inderdaad sy priesterlike karakter oor baie jare nagekom het,
maar tog baie min van sy profetiese karakter behou het: ‘Die priester sê ja vir
die bestaande orde. Die profeet sê
nee. Die priester is die man van rus en
orde. Die profeet is die
onrusstoker. Die priester hoort by die
bestaande maatskappy en is een van die steunpilare. Die profeet staan teenoor dit en is die heilig ontevredene.’ Miskien is Moses se houding en die skrywer
se ‘onpastorale’ blootlegging van die sonde van sy mense iets wat ons dalk
ernstiger moet neem. Natuurlik sal dit dalk tot gevolg hê dat sommige profete
van die Here ook tot God sal moet roep omdat die weerstand teen hulle stem
hulle lewe kan kos.
2. Die
vraag: ‘Is die Here by ons of nie?’ is
’n hierdie gedeelte ’n samepersing van die sonde van die volk. Al het hulle hierdie woorde nie gesê nie,
het hulle lewenshouding die teenwoordigheid van die Here onder hulle
bevraagteken. Die woorde van Lester Meyer is in hierdie opsig uiters
insiggewend: ‘…they have failed to trust Yahweh despite all that he has done
for them; they have turned against his agent when the going got difficult; and
they have made their loyalty to Yahweh conditional on their own comfort and
safety. The proper question is not ‘Is the LORD among us or not?’ but ‘Are we
with the LORD or not?’ It is not Yahweh who is being tested, but Israel; and
Israel has failed the test.’
As ’n mens die
opmerkings wat hierbo by 17:2 geskryf is ook in gedagte hou, is dit duidelik
dat die sogenaamde kosverhale ’n duidelike toetsing van die geloof van Israel
in die bevrydende en teenwoordige God was.
Die land waardeur hulle getrek het, kon nie in hulle behoeftes voorsien
nie. Hulle was totaal op die Here
aangewese. Maar feitlik elke keer
wanneer hulle swaarkry, verlang hulle terug na Egipte. Ten diepste is dit hulle sonde. Hulle kan nie aanvaar dat God met hulle op
pad is nie. Later som die Deuteronomis
God se doel met die woestyntog op: ‘Jy moet onthou hoe die Here jou God jou nou veertig jaar
lank in die woestyn gelei het. Hy het dit gedoen om jou nederig te laat word en
om jou op die proef te stel sodat Hy kan weet wat jy dink en of jy sy gebooie
sal gehoorsaam of nie. Hy het jou laat
swaarkry, laat honger ly en toe met manna gevoed, iets waarmee nóg jy nóg jou
voorvaders bekend was. Hy het dit gedoen om jou te leer dat ’n mens nie net van
brood leef nie, maar dat hy leef van elke woord wat uit die mond van God kom’
(Deut 8:2,3)
Soms maak voorspoed dat
’n mens in God glo. Skynbaar is dit ’n
algemeen menslike verskynsel om God makliker in goeie tye raak te sien. Ons beskou ons geloof as ’n soort
versekeringspolis teen die hartseer en lyding van ons lewe. Solank die Here voorsien, bewys dat Hy God
is, ek dit ervaar, is Hy ook teenwoordig.
Dit is nie geloof nie, maar godsdiens.
En godsdiens is dikwels ongeloof, omdat dit op ervaring en nie op God
Woord gebou is nie (Berkhof).
Ongelukkig is dit ook waar van krisisse. Hoewel krisissituasies mense soms op ’n punt
bring dat jy jou hulp by die Here soek, is dit waar dat krisissituasies die
potensiaal het om jou visie op God se teenwoordigheid te verloor. Wanneer ons
uit ons omstandighede probeer aflei of God by ons is of nie, is dit
lewensgevaarlik vir die geloof. Die
vraag: ‘Is die Here by ons of nie?’ is
die tipiese vraag wanneer mense in die een of ander krisis gedompel word. Simundson skryf in sy kommentaar op Job dat
ons vir mense kan sê dat God altyd by ons is, maar dat hulle in die
realiteit van die trauma, pyn of smart, God nie sommer net vind nie.
Verskillende boeke het verskyn om hierdie
lewensingesteldheid uit te druk. Titels
soos: If God is so good, why do I hurt so bad… Where is God in my suffering?
(Simundson), gee uitdrukking aan die moeite wat mense het om God in krisistye
raak te sien. Natuurlik is dit waar
wat Calvyn oor die geloof gesê het: Wie nog nooit gevrees het het nog nooit geglo
nie…Waar die vuurtjie van geloof brand, trek die rokie van twyfel! Maar die uitdaging van die geloof is juis om
God in krisistye te vertrou, wanneer jy niks sien of ervaar van sy
teenwoordigheid nie. De Reuver skryf op
’n plek dat sekerheid van geloof iets totaal anders is as heerlike
selfversekerdheid in windstil weer.
Nee, geloof is, soos Luther sê, om soos ’n held met die louter
onmoontlike om te gaan, om God om sy hals te val.
Die Hebreërskrywer haal Ps 95 aan om na hierdie
gebeurtenis te verwys. Sy kommer is dat
sy lesers, soos Israel van destyds, hardkoppig sal word en na die ou soort lewe
sal terugverlang. Soos Israel van
destyds, is die kerk in die woestyn, op pad na die beloofde land. Op hierdie pad sal die kerk telkens voor die
toets gestel word om uit die hand van God te leef, om sy teenwoordigheid in
krisissituasies raak te sien, om met die louter onmoontlike om te gaan. Op hierdie pad sal die kerk en sy lidmate
daarteen moet waak om die Here op die proef te stel deur te lewe asof Hy hulle
nie lei nie.
1. Die
preek kan begin met die verwysing na heelwat gedeeltes in die Bybel waarin
aangedui word dat God se mense Hom dikwels teleurstel en beproef (Ps 106; Ps
95; Jes 7). God was selfs spyt dat Hy
die mens gemaak het. Soos ons
voorvaders in die Bybel en daarna, word ons lewe gekenmerk daardeur dat ons in
opstand teen God kom.
2. ’n
Verdere punt kan die sonde van die mense in hierdie verhaal verduidelik. Die plekname en ander getuienis in die Bybel
oor hierdie gebeurtenisse kan vrugbaar gebruik word om hulle verset teen God,
wat op die ontkenning van sy teenwoordigheid en die beloftes wat daarmee
saamhang neerkom (sien interessantheidshalwe Heb 13:5 en let daarop dat hierdie
belofte aan die kerk gegee word wat, soos Israel, op pad is na die beloofde
land).
3. In
die meeste gevalle het ons goeie redes waarom ons nie die leiding van God volg
nie. Die eerste punt onder die konteks
hierbo kan help om die saak te belig.
Ons leef in ’n tyd van ontkenning van ons aandeel in sonde. Dis die kerk die ekonomie, my werkprogram of
my agtergrond, kultuur of ouerhuis wat gemaak het dat ek nie die
teenwoordigheid van die Here in my lewe kan raaksien nie. Hoewel hierdie sake in gedagte gehou word,
kan ons nooit die erns van ons sondige geneigdheid om nie onder God se leiding
te leef, onderskat nie. Ons twisredes
teen die kerk, ons ouers, ànder se sonde teenoor ons, is baie dikwels ’n twis
met God omdat ons nie uit sy genade wil leef en Hom in lewe, sterwe, onrus en
onstabiliteit wil vertrou nie. Ons
stenig dikwels die waarheid omdat ons groter begrip, ’n meer pastorale houding
verwag as: ‘Waarom stel julle die geduld
van die Here op die proef?’ (17:2). Ons
moet goed verstaan dat ons nie kan wegkruip agter ons omstandighede wanneer
omstandighede ons vertroue op God toets nie.
Dan vertrou jy die Here of jy leef asof Hy nie bestaan nie. Suider-afrika bied ons die unieke geleentheid,
bied die kerk die unieke geleentheid om in ’n skynbaar hopelose situasie, tot
rus te kom in God se sorg en teenwoordigheid.
Miskien is ons soek na mag en onafhanklikheid te sterk om sommer so
eenvoudig te leef! Bonhoeffer sê: Wat vasstaan is dat ons nooit iets van God
kan eis nie, maar tog alles mag vra.
Wat vasstaan is dat in die lyding van ons bestaan, die ware vreugde lê,
dat in ons sterwe, die lewe opgesluit lê.
4. Toe
Moses die staf waarmee hy op die Nyl geslaan het, opneem, moes vrees en bewing
die volk en sy leiers beetgepak het.
Watter oordeel gaan ons nou tref?
God se genade verras Moses en ‘hierdie’ volk. God se mense bly syne.
Daarom oorweldig Hy hulle met water om hulle dors te les. Sy teenwoordigheid verdryf die volk sy
twyfel en dors.
Walter Luthi vertel die verhaal dat hulle buurman kleintyd baie mooi geel perskes aan sy boom gehad het. Vir hulle was dit altyd begeerlik. Een van die takke van die buurman se boom het in hulle ‘gebied’ oorgehang, maar was bietjie hoog. Een dag, terwyl hy strek om by een van die perskes te kom, groet die buurman hom uit die boom tussen die takke. Dit is onnodig om te sê dat hy homself uit sy bloedgroep geskrik het. Toe sê die buurman: die lekkerste perskes is hier hoog in die boom. Hou jou hande: ek pluk vir jou af. So het die buurman hom oorlaai met die grootste en mooiste perskes. Ek dink dat dit ’n goeie beeld kan wees om God se oorvloedige genade vir sy volk te beskryf.